Επιστολή για την αντιμετώπιση της Βρουκέλλωσης στη Σταυρούπολη Ξάνθης απέστειλε στην Περιφέρεια και τις αρμόδιες υπηρεσίες, την οποία κοινοποιεί στους βουλευτές των Νομών Ξάνθης και Δράμας, ο Αν. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Τσιρώνης.

Αυτό που επισημαίνεται είναι ο προβληματισμός για την επάρκεια του προγράμματος αντιμετώπισης που εφαρμόζεται μέχρι σήμερα και η προστασία του ζωικού κεφαλαίου αφού ήδη έχουν θανατωθεί 500 από τα 3.000. Η επιστολή αποτελεί έμμεση προτροπή για τη βρουκέλλωση αλλά η τελική απόφαση ανήκει στην Κτηνιατρική Υπηρεσία της Ξάνθης.

Στην επιστολή του ζητά από τις υπηρεσίες να πληροφορηθεί για τον τρόπο αντιμετώπισης και επισημαίνει το αίτημα για εμβολιασμό αντί εκρίζωσης της νόσου της βρουκέλλωσης,  των τοπικών κτηνοτρόφων. Στην επιστολή του μνημονεύει τη συνάντηση που είχε την περασμένη εβδομάδα με τους κτηνοτρόφους, παρουσία του Σ. Γιαννακίδη,  τις ανησυχίες του για το γεγονός ότι τα ζώα συναγελάζονται με αυτά του Παρανεστίου, όπου έχει ήδη γίνει εμβολιασμός ενώ υπενθυμίζει και το περιστατικό επίορκου υπαλλήλου κτηνιατρικής υπηρεσίας που κατηγορείται ότι εμφάνιζε ψευδή αποτελέσματα θετικών δειγμάτων σε ζώα ενώ τα ίδια ζώα σε ιδιωτικά εργαστήρια εμφάνιζαν αρνητικές εξετάσεις.

Αναλυτικά η επιστολή Τσιρώνη:

Πριν λίγες εβδομάδες κτηνοτρόφοι της Σταυρούπολης Ξάνθης μου εξέφρασαν την απόγνωση τους για την τεράστια καταστροφή ζωικού κεφαλαίου λόγω του προγράμματος εκρίζωσης της βρουκέλλωσης στην περιοχή τους. Οι αριθμοί που μου ανέφεραν είναι συντριπτικοί και έχω επιστολή που αναφέρεται σε 505 ζώα τα τελευταία χρόνια από 17 κτηνοτρόφους

Το πρόγραμμα εκρίζωσης αμφισβητείται για αρκετούς ακόμα λόγους:

  • Τα ζώα της συγκεκριμένης περιοχής συναγελάζονται με ζώα του Παρανεστίου Δράμας, περιοχής στην οποία εφαρμόζεται ο εμβολιασμός, που αποτελεί διαφορετικό πρόγραμμα αντιμετώπισης της ασθενείας.
  • Πρόσφατα υπήρξε σοβαρή περίπτωση επιορκίας υπαλλήλου που κατηγορείται ότι εκμεταλλευόταν το δράμα των παραγωγών, επί χρηματισμώ. Από όσο με πληροφορήσατε η υπόθεση έχει ήδη παραπεμφθεί στην τακτική δικαιοσύνη, αλλά αυτό δεν αρκεί. Έχουμε υποχρέωση να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη των παραγωγών στην πολιτεία, η οποία έχει πληγεί σοβαρά.

Παρακαλώ να μου απαντήσετε επί πλέον στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Λαμβάνεται υπ’ όψιν από την υπηρεσία το ενδεχόμενο να έχουν μολυνθεί στην περιοχή άγρια ζώα όπως τα ζαρκάδια που ενδημούν στα ίδια βοσκοτόπια με τα ζώα της Σταυρούπολης; Εάν αποκλείεται αυτό το ενδεχόμενο παρακαλώ να μου το τεκμηριώσετε εγγράφως.
  • Είναι αληθές ότι τα ζώα μπορούν να εμφανίζονται οροθετικά από το βακτήριο Br. Melitensis που προσβάλει τα αιγοπρόβατα; Στον βαθμό ότι στα ίδια βοσκοτόπια βόσκουν αιγοπρόβατα, πώς η υπηρεσία αντιμετωπίζει τον κίνδυνο διαρκούς επιμόλυνσης από αυτά; Στην ΥΑ 2464/16-11-15 άρθρο 15 αναφέρεται η αναγκαιότητα εμβολιασμού ζώων που έρχονται σε στενή  επαφή με αιγοπρόβατα. Επιθυμώ γραπτή τεκμηρίωση ότι στην Σταυρούπολη έχει αποκλειστεί αυτή η στενή επαφή.
  • Αναμένω από την υπηρεσία σας αναλυτικούς πίνακες με όλες τις αιμοληψίες ανά μονάδα στο σύνολο της περιφέρειας την τελευταία 5ετία, τον αριθμό των κρουσμάτων, τον αριθμό των θανατωμένων ζώων. Ακούω αριθμούς με αβυσσαλέες αποκλίσεις. Μπορούμε να διαφωνούμε σε πολλά, αλλά οφείλουμε να συζητάμε επί συγκεκριμένων και αμοιβαία αποδεκτών γεγονότων και στοιχείων.

Παρακαλώ να επανεξετάσετε άμεσα το ενδεχόμενο να προχωρήσουμε σε εμβολιασμό των ζώων της περιοχής για τους παρακάτω λόγους:

  • Πληροφορήθηκα ότι το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή του εμβολιασμού σε σχέση με την εκρίζωση είναι το ποσοστό των ζώων που έχουν προσβληθεί με εύλογο ποσοστό το 5%. Στην περιοχή τα ζώα που έχουν προσβληθεί είναι εκθετικά περισσότερα, οπότε είναι γενναιότερο και λειτουργικότερο να αποδεχθούμε ότι η εκρίζωση έχει αποτύχει, παρά να επιμείνουμε οδηγώντας τους κτηνοτρόφους μας στην οικονομική καταστροφή.
  • Πληροφορήθηκα ότι υπολογίζετε τον βαθμό προσβολής από τα ζώα που βρέθηκαν οροθετικά επί του συνόλου των ζώων της περιοχής. Αυτό ως θετικός επιστήμων δεν είναι δυνατόν να το αποδεχθώ. Το ποσοστό των οροθετικών ζώων έχει επιστημονικό νόημα μόνο ως ποσοστό επί των ζώων στα οποία έγινε αιμοληψία. Εάν για παράδειγμα κάνουμε αιμοληψία σε 200 ζώα, επί συνόλου 3000 και βρεθούν 50 οροθετικά δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για 50 κρούσματα στα 3000, αλλά για 50 κρούσματα στα 200 και αναγωγικά για τάξη μεγέθους 750 κρουσμάτων στα 3000 με τυπική απόκλιση εύκολα υπολογίσιμη από την θεωρία σφαλμάτων. Ελπίζω τουλάχιστον επί αυτού του ζητήματος να έχουμε συναντίληψη.
  • Πληροφορήθηκα ότι στο πρόγραμμα, κάθε παραγωγός αποζημιώνεται για 5 κατά μέγιστο αριθμό εμφανίσεις της νόσου. Αφού αποδεδειγμένα η ασθένεια επί μία 10ετία επιμένει, έχουμε περιπτώσεις κτηνοτρόφων που οδηγούν τα ζώα τους στην σφαγή χωρίς καμία αποζημίωση. Αυτό αντιλαμβάνεστε σημαίνει ότι η ενδεχόμενη αποτυχία του προγράμματος οδηγεί σε καταστροφικές οικονομικές συνέπειες. Είναι κατά την γνώμη μου πολιτικά αντιδεοντολογικό να λαμβάνονται υπηρεσιακές αποφάσεις που η ενδεχόμενη αποτυχία τους φορτώνεται στις πλάτες των πολιτών.
  • Συμφωνώ με την άποψη σας ότι εάν προχωρήσουμε στον εμβολιασμό αυτό πρέπει να γίνει σε ολόκληρη την περιοχή και όχι αποσπασματικά. Στον βαθμό όμως που είναι αδύνατον να αποκλείσετε τον συναγελασμό με τα ζώα του Παρανεστίου Δράμας, οφείλετε να αντιμετωπίζετε τις δύο περιοχές ως ενιαία ζώνη. Τα διοικητικά όρια δεν τεκμηριώνουν διαφορετική αντιμετώπιση, αφού τα ζώα της μίας περιοχής έρχονται σε επαφή με τα υγρά των ζώων της άλλης. Επιπροσθέτως αυτή η πρακτική αντιβαίνει στο άρθρο 6 παράγραφος 4 της ΥΑ 2464/16-11-15 που αναφέρει ρητά ότι απαγορεύεται η μετακίνηση αγελαίων βοοειδών από εκμεταλλεύσεις που εφαρμόζουν το πρόγραμμα εμβολιασμού με REV-1 σε περιοχές που εφαρμόζεται πρόγραμμα εκρίζωσης.
  • Συμφωνώ μαζί σας ότι ο εμβολιασμός είναι ένα πισωγύρισμα. Αυτό το επιχείρημα είναι ισχυρό στον βαθμό που η ακολουθία των κρουσμάτων είναι φθίνουσα. Εάν ισχύει το αντίθετο, τότε δεν μιλάμε για εκρίζωση ασθενείας, αλλά για εκρίζωση του ζωικού μας κεφαλαίου και για πρόκληση οικονομικής καταστροφής από το ίδιο το πρόγραμμα. Ενημερώθηκα ότι στην σύσκεψη της 21ης Μαρτίου αναφέρθηκε ότι στην πενταετία εφαρμογής του προγράμματος εκρίζωσης 2005-2010 τα κρούσματα ήταν περίπου 50. Κατά την περίοδο 2010-2015 ξεπέρασαν τα 500 με ανοδική πορεία το 2014 και το 2015. Μόνο το 2016 είχαμε 36 κρούσματα. Ήδη το 2017 με περιορισμένο αριθμό αιμοληψιών έχουμε 5 κρούσματα. Η χρονοσειρά δεν στοιχειοθετεί για κανέναν λόγο φθίνουσα πορεία.
  • Συμφωνώ μαζί σας ότι ο εμβολιασμός έχει άλλα μειονεκτήματα, αλλά αυτά τα μειονεκτήματα είναι ελάσσονα όταν ο αριθμός των θανατωμένων ζώων και των νέων κρουσμάτων ξεπερνά ένα εύλογο ποσοστό που εσείς ως επιστήμονες οφείλετε να καθορίσετε με συνέπεια. Αλλιώς οι κτηνοτρόφοι της περιοχής αντιμετωπίζουν ως παραλογισμό την διαφορετική αντιμετώπιση στο Παρανέστι και στην Σταυρούπολη. Είναι σαν να αντιμετωπίζετε την ασθένεια ταυτόχρονα με τους δύο τρόπους στην ίδια μονάδα.
  • Ακούω απόψεις ότι μεμονωμένοι παραγωγοί δεν τηρούν τις προδιαγραφές υγιεινής στις μονάδες τους. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και παρακαλώ να με ενημερώσετε για το σύστημα ελέγχων και ποινών. Στον βαθμό όμως που αναφερόμαστε σε ζώα ελεύθερης βοσκής, παρακαλώ να με ενημερώσετε για το πώς αντιμετωπίζονται οι εξωγενείς κίνδυνοι ακόμα και εάν οι κανόνες υγιεινής σε μία μονάδα τηρούνται ευλαβικά. Σε τελευταία ανάλυση: αφού τα ζώα βόσκουν μαζί, πώς προστατεύουμε τους καλούς κτηνοτρόφους από τους ασυνεπείς συναδέλφους τους;
  • Κατανοώ ότι οι υπηρεσίες είναι αποδυναμωμένες και θα κάνω τα αδύνατα δυνατά να συνδράμω σε πρωτοβουλίες ενίσχυσης. Ωστόσο αυτά τα προβλήματα δεν είναι δυνατόν να αποτελούν κριτήριο επιλογής για το ποιο πρόγραμμα οφείλουμε να ακολουθήσουμε.

Αγαπητές κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Με τον παραπάνω προβληματισμό δεν έχω πρόθεση να επέμβω στην επιστημονική σας γνώση και τις αρμοδιότητες. Σκοπό έχω να συνεισφέρω στον προβληματισμό και να εξασφαλίσω δύο μείζονες στόχους:

  • Η πολιτεία οφείλει να είναι ενιαία. Κατά την δική μου προσέγγιση οι υπηρεσίες του υπουργείου, της περιφέρειας, των δήμων και κάθε άλλης δημόσιας αρχής οφείλουν να παρέχουν στους πολίτες ολική ποιότητα. Ελάχιστα ενδιαφέρουν τους πολίτες οι διοικητικές διαιρέσεις και η διαφοροποίηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ υπουργείου, διεύθυνσης κτηνιατρικής, βουλευτών, κ.λπ. Είμαι βέβαιος ότι θα επιλέξετε την βέλτιστη οδό και εάν μπορείτε να πείσετε εμένα για αυτό, η κοινή μας στάση θα αποκαταστήσει το κύρος της πολιτείας στα μάτια των παραγωγών.
  • Όσες και όσοι υπηρετούμε την πολιτεία, υπηρετούμε τα συμφέροντα των πολιτών. Μία επιστημονική πρόταση ή μία πολιτική απόφαση είναι άχρηστες εάν οι πολίτες δεν νιώθουν ότι υπηρετούμε τα συμφέροντα και τις ανάγκες τους. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι ακόμα και το τελευταίο ευρώ των υπηρεσιών μας και ολόκληρης της πολιτείας προέρχεται από τον κάματο των παραγωγών. Οφείλουμε λοιπόν να είμαστε διαρκώς στο πλευρό τους.

Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι για ελάχιστες ημέρες μέχρι να παρθούν οριστικές και τεκμηριωμένες αποφάσεις θα ήταν χρήσιμο η υπηρεσία να μην προβαίνει σε ενέργειες που προκαλούν αναταραχή στους παραγωγούς, εκτός από τις απόλυτα επιβεβλημένες από την νομοθεσία. Θα παρακαλούσα να ενημερώνομαι άμεσα για την αναγκαιότητα αυτών των ενεργειών ώστε να συμβάλω στην ελαχιστοποίηση των κοινωνικών αντιδράσεων.